Stilstaan of beweging – klopt het nog?

Stilstaan of beweging – klopt het nog?

Gedicht: Als ik blijf kijken zoals ik altijd heb gekeken…

(Als ik blijf kijken zoals ik altijd heb gekeken blijf ik denken zoals ik altijd dacht 
Als ik blijf denken zoals ik altijd heb gedacht blijf ik geloven zoals ik altijd heb geloofd. 
Als ik blijf geloven zoals ik altijd heb geloofd blijf ik doen zoals ik altijd heb gedaan 
Als ik blijf doen zoals ik altijd heb gedaan blijft mij overkomen wat mij altijd overkwam )

 

De donkere januaridagen kunnen een goed moment zijn voor reflectie, om eens stil te staan bij jezelf. Hoe gaat het met jou? Met al jouw kwaliteiten om goed voor anderen te zorgen, ze te steunen en waar nodig te helpen. Zorg je daarbij ook goed voor jezelf? Ga je de goede kant op in je leven, zowel op je werk als privé? Weet je wat jouw levensdoel is? Waar jij energie en kracht uit haalt? Wat jouw energiebronnen zijn om in beweging te komen?

Die mooie kwaliteiten van jou kunnen ook een valkuil worden als je alléén maar bezig bent met anderen, en daarmee voorbijgaat aan jouw eigen behoeften. Het zou mooi zijn als beiden in balans zijn.

We maken aan het begin van een jaar mooie voornemens ‘om het anders te gaan doen’. Om met nieuwe intenties en doelen het nieuwe jaar in te gaan. We willen iets anders krijgen dan wat we altijd kregen. En toch… een paar weken of maanden later doen we weer wat we altijd deden en krijgen we dus weer wat we altijd kregen. We staan weer stil. Hoe kan dat toch?

Omdat we met ons bewustzijn iets willen doen en daarmee ons onderbewustzijn overslaan. Echter, ons onderbewustzijn bepaalt voor 95% ons gedrag. En heeft daarbij maar één doel: het vervullen van onze (onbewuste) behoeften. En ons daarmee een goed gevoel te geven. Dus als we ons voornemen om het anders te gaan doen, kan dat alleen als de eerdere behoefte weer vervuld wordt!

Bijvoorbeeld: je merkt dat er het afgelopen jaar wat pondjes zijn aangekomen. Teveel ’s avonds op de bank tv gekeken met een zak chips. Conclusie: óp naar de sportschool! Twee keer in de week zou toch moeten lukken? Misschien wel, maar misschien ook niet. Want als op de bank zitten de onderliggende behoefte ‘rust’ heeft dan ga je die rust echt niet vinden in de sportschool. Dan kun je wellicht beter kiezen voor rustig een uurtje wandelen in de natuur. Da’s ook bewegen maar niet zo heftig als sporten. Waardoor de kans dat je dat wél volhoudt, groter is.

Hoe kom je dus effectief in beweging om jouw gedrag te veranderen? Door te kijken naar jouw behoefte onder het ‘oude gedrag’. Die was zó belangrijk dat je er zo lang mee bent doorgegaan tot je er last van kreeg. Als met nieuw gedrag die oude behoefte nog steeds wordt vervuld, krijg je een “ja” van je onderbewustzijn. En dat stuurt jouw gedrag de goede kant op.

 

Om je te helpen in beweging te komen, hieronder 4 vragen (de ‘SPIN’) om je de goede richting in te laten gaan:

 

S – Wat is de Situatie? Wat zijn de feiten van waar je last van hebt of anders zou willen? Deze zijn altijd concreet en meetbaar (zichtbaar, cijfers etc.)

P – Wat is jouw Probleem dat hierdoor wordt veroorzaakt? Welke behoefte wordt niet vervuld? (Denk aan ruimte voor jezelf, aandacht, zorg, fijne sfeer, verbinding, plezier, steun, respect – er zijn er meer dan 100!)

I – Welke Ideeën heb jij om deze behoefte(n) weer wél te vervullen? Bedenk er minstens 3, voor de korte, middellange en lange termijn.

N – Wat is het Nut om het op die manier anders te gaan doen? Wat gaat het je opleveren, waar ga jij blij van worden? Krijg je er een goed gevoel door?  Want pas dán gaat jouw onderbewustzijn jouw nieuwe gedrag aansturen!

 

Mocht dit voor jou toch een vaag verhaal zijn, dan kun je hieronder mijn SPIN lezen, want ook ik stond stil en wilde in beweging komen:

S – Mijn Situatie was en is dat ik al meer dan 12 jaar 3 tot 4 keer per week trainingen geef onder andere op het gebied van omgaan met grensoverschrijdend gedrag en agressie. Daarbij hoor ik steeds vaker heftige en soms schokkende werkvloerervaringen van mijn cursisten, en wat dat met hen doet. En dat ik deze trainingen de komende jaren nog kan blijven geven, aangezien dit gedrag helaas nog steeds toeneemt. Niet alleen in de Zorg. In de hele maatschappij eigenlijk.

P – Mijn Probleem is dat ik, door de ervaringen die ik wekelijks van jullie hoor, merk dat mijn emotionele belasting toeneemt. Mijn beeld van de maatschappij en de Zorg wordt steeds donkerder. Daardoor komen mijn behoeften aan innerlijke vrede, harmonie, vreugde en verbinding onder druk te staan. En dat kost mij steeds meer energie.

I – Mijn Ideeën om mijn behoeften meer te kunnen vervullen, zijn op de eerste plaats om de inhoud van de trainingen te veranderen. Bijvoorbeeld naar het omgaan met mensen met dementie. En meer naar ondersteuning van diverse andere doelgroepen, zoals vrijwilligers en mantelzorgers. Die maken iets minder mee op het gebied van grensoverschrijdend gedrag. Nog wel… En tot slot om een opleiding te gaan doen waarbij ik mijn hart kan volgen en écht veel meer bezig te zijn met waar ik blij van wordt: vreugde, harmonie, respect, verbinding, vrede. Die opleiding heb ik 3 jaar geleden al gevonden, en vanaf komend voorjaar ga ik daar les in geven: biodanza  meer info? 

N – Wat gaat mij dat opleveren? Wat is het Nut van deze ideeën? Dat ik daarmee uit een nieuwe burnout blijf. Mijn innerlijke kracht verder versterk. Nog meer plezier krijg in wat ik doe en dit ook naar anderen kan uitstralen. Anderen kan ‘aansteken’, enthousiast maak, hun kracht daarmee ook weer versterk. En dat is uiteindelijk mijn levensdoel, mijn zielepad…

 

Een verhaal uit het Tibetaanse boek van leven en sterven door Sogyal Rinpoche: Ik loop door een straat

Ik loop door een straat.
Er is een diep gat in het trottoir.
Ik val erin.
Ik ben verloren…ik ben radeloos.
Het is mijn schuld niet.
Het duurt eeuwig om een uitweg te vinden.

Ik loop door dezelfde straat.
Er is een diep gat in het trottoir.
Ik doe alsof ik het niet zie.
Ik val er weer in.
Ik kan niet geloven dat ik op dezelfde plek ben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *