

Na deze training kun je adequater reageren op verbale agressie zoals persoonlijke verwijten en kritiek, scheldpartijen en bedreigingen. Je voelt jezelf veiliger en krachtiger waardoor je op een positieve manier de situatie kunt oplossen. Verder leer je beter bij jezelf te blijven en stress te kanaliseren via de AAI-techniek ©. Herken je de fasen van agressie en weet je welk gedrag je in iedere fase het beste kunt inzetten. Ben je beter in staat om escalatie van agressie te voorkomen en grenzen te stellen. Kun je tegenwerkend en agressief gedrag ombuigen naar meewerkend gedrag. Het accent van de training ligt op het oefenen van vaardigheden, met name het oefenen van “bij jezelf blijven” en gesprekken met een cliënt/familielid of mantelzorger die boos dreigt te worden of het reeds is.
Deze training-op-maat bestaat uit kringgesprekken, rollenspellen en het aanleren van eenvoudige gesprekstechnieken ook voor aan de telefoon. Hierbij wordt uitgegaan van praktijksituaties die door cursisten worden ingebracht. Of die op andere wijze actueel zijn.
Na deze training weet je beter wat je onderweg bij calamiteiten kunt doen en bij de cliënt thuis als er sprake is van ongewenst gedrag. Je voelt je veiliger en krachtiger omdat je diverse strategieën kent en technieken geoefend hebt om jezelf te beschermen. Verder deel je samen met je collega’s jouw ervaringen van de buitendienst en breng je praktijksituaties in. Weet je hoe je jouw kracht en balans kunt versterken en tevens je angst kunt kanaliseren. Oefen je effectieve fysieke technieken van zacht naar stevig, aangepast aan de situatie. Leer je hoe je jouw kans om hulp te krijgen vergroot. Het accent van de training ligt op het oefenen van vaardigheden om je fysieke veiligheid te vergroten en jezelf te beschermen in noodsituaties.
Na deze training weet je beter hoe je een moeilijk gesprek moet aangaan en lastige onderwerpen kunt bespreken. Je houdt focus en overzicht en tevens de verbinding met de cliënt werkbaar. De hulpvraag blijft helder en de grenzen van de hulp ook. Verder oefen je een aantal verschillende soorten moeilijke gesprekken zoals het feedbackgesprek, correctiegesprek en het slecht-nieuwsgesprek. Leer je beter om valkuilen te benoemen en ‘slecht nieuws’ te brengen op dusdanige wijze dat de cliënt het daadwerkelijk begrijpt en aanvaardt. Ervaar je jouw eigen grenzen beter en weet je hoe je constructief met je eigen spanning kunt omgaan. Het accent van de training ligt op het oefenen van vaardigheden, met name het oefenen van coachende gesprekstechnieken en het belichten van de balans tussen relatie en resultaat. Jouw ingebrachte persoonlijke leervragen dienen als leidraad.
Na deze training kun je de fysieke agressie van cliënten (met PG) op een veilige manier opvangen en de situatie beter controleren. Je weet wat je moet doen om jezelf en de cliënt beter te beschermen. Je bent vaardiger in het omgaan met bijten, knijpen, slaan, schoppen, omver werpen, dingen stukmaken, spugen en haren trekken. Verder leer je beter bij jezelf te blijven en stress te kanaliseren via de AAI-techniek.
Oefen je met de fasen van spanningsopbouw tot en met de fase van agitatie (Crisismodel). Integreer je de VLUM-kernprincipes ©, Veiligheid, Legaliteit, Uitvoerbaarheid en Menselijkheid in je werk. Oefen je scenario’s met je collega’s en ook strategieën voor als er geen hulp in de buurt is. Het accent van de training ligt op het humaan toepassen van strategieën en fysieke vaardigheden in noodsituaties. Deze training is ontwikkeld als aansluiting op de ABC-methodiek of andere opleidingstrajecten in de belevingsgerichte zorg.