Mindfulness

Wat: Mindfulness à wakker vallen!

Wie: Voor iedereen die zelfzorg, omgaan met, persoonlijke groei en ontwikkeling belangrijk vind.

Wanneer: Informeer naar een van de beschikbare datums. Deelname betekend 8 opeenvolgende weken één avond aanwezig zijn en minimaal één uur per dag, gedurende 8 weken thuis oefenen a.d.h.v. het cursusmateriaal.

Waar: Omgeving Sittard.

Informatie Martijn Kruijsen:0648907860

 

De cursus zal plaats vinden in de avond uren vanaf 19.30 t/m 22.00. Inloop vanaf 19.15.

Mindfulness à wakker vallen, kan jou o.a. in de volgende thema’s ondersteuning brengen.

  • helpt om je niet te veel te laten meeslepen in het jachtige bestaan van onze huidige maatschappij.
  • helpt om te leren luisteren naar je hoofd EN je hart.
  • helpt om je verstand wijs te gebruiken en om je niet door je verstand te laten misbruiken.
  • helpt bij het omgaan met lastige emoties op een eenvoudige en effectieve manier.
  • helpt hoe je stapje voor stapje kunt leren accepteren wat je niet kunt veranderen.
  • helpt om te leren loslaten wat je beter los kunt laten.
  • helpt ook om moeilijke zaken op te lossen, te verwerken en een plek te geven. Hierdoor raken we minder ‘overspoeld’ en komen we sneller ‘boven water’.

Kunnen zijn wie je bent!

Mindfulness betekent aandacht geven op een bepaalde manier, gericht in het hier en nu, niet (ver) oordelend. (Jon Kabat- Zinn) De training is ontstaan en ontwikkeld door Jon Kabat- Zinn en wordt vooral ingezet als preventie methode ter voorkoming of herstel van burn-out achtige klachten en of depressie. Momenteel wordt de training voor allerlei doeleinden gebruikt. De kerngedachte is dat we ons allemaal al te vaak laten meeslepen door gedachten en gevoelens die te maken hebben met het verleden, heden of toekomst.

We verliezen de intensiteit van het huidige moment doordat we ergens anders zijn. Als we erin slagen in het nu te blijven, staan we alerter in het leven, zijn we ons bewuster van elk moment en van de keuzen die ons openstaan. Het ervaren van meer innerlijke rust, vitaliteit, energie en welzijn zijn mogelijke neven effecten, maar zijn geen doelstelling op zich.

 

De sessies bestaan uit de volgende thema’s:

  1. De automatische piloot
  2. Omgaan met obstakels
  3. Aandacht voor de ademhaling
  4. Erbij blijven
  5. Toelaten / accepteren wat er is
  6. Gedachten zijn geen feiten
  7. Hoe kan ik het beste voor mezelf zorgen
  8. Gebruiken wat je hebt geleerd

Deelname vindt plaats in alle veiligheid, door respectvol naar elkaar te zijn en geheimhouding van zaken die al dan niet gedeeld worden tijdens de cursus! Om dit te waarborgen zullen we telkens starten met maximaal 8 a 10 deelnemers. Er vindt te allen tijde voor definitieve inschrijving een persoonlijk gesprek plaats. Om zo wederzijdse verwachtingen goed te kunnen toetsen en een goede afstemming te creëren voordat we starten.