
Psychiatrie in de Zorg
In de training” Psychiatrie in de Zorg” leer je omgaan met psychiatrische problematiek.
Na de training heb je een beter inzicht in de achtergronden en het ontstaan van onbegrepen (psychiatrisch) gedrag. Ben je in staat vroegtijdig signalen te herkennen en proactief te handelen om escalatie te voorkomen. Ook lukt het je bij escalerend gedrag het gedrag te begrenzen, en jezelf en de bewoner te beschermen. Je gaat bewuster met je eigen houding om en beseft het effect daarvan op je omgeving. In de samenwerking met je collega’s bevorder je de noodzakelijke afstemming.
Programma:
Basishouding, interactie en gedrag.
Dementie en gedragsproblemen
Depressie
Angststoornissen
Schizofrenie en psychose
Persoonlijkheidsstoornissen (o.a. Borderline, Obsessief-compulsief, theatraal, anti-sociaal)
Verslavingsproblematiek.

Omgaan met Grenzen en Agressie
Na deze training kun je adequater reageren op verbale agressie zoals persoonlijke verwijten en kritiek, scheldpartijen en bedreigingen. Je voelt jezelf veiliger en krachtiger waardoor je op een positieve manier de situatie kunt oplossen. Verder leer je beter bij jezelf te blijven en stress te kanaliseren via de AAI-techniek ©. Herken je de fasen van agressie en weet je welk gedrag je in iedere fase het beste kunt inzetten. Ben je beter in staat om escalatie van agressie te voorkomen en grenzen te stellen. Kun je tegenwerkend en agressief gedrag ombuigen naar meewerkend gedrag. Het accent van de training ligt op het oefenen van vaardigheden, met name het oefenen van “bij jezelf blijven” en gesprekken met een cliënt/familielid of mantelzorger die boos dreigt te worden of het reeds is.

Omgaan met Onbegrepen Gedrag (PG)
Gezien de snelle en grote veranderingen in de Verpleeghuiszorg is het van belang dat iedereen die met cliënten met dementie werkt, weet hoe te handelen bij spanningsvol en onbegrepen gedrag. Een gelijke bejegening door alle betrokkenen geeft de cliënt duidelijkheid en daarmee rust en ontspanning. In deze deskundigheidsbevordering leren medewerkers om te gaan met complex gedrag van cliënten met dementie en andere psycho-pathologie.
Zij leren dit gedrag op een veilige manier op te vangen, zichzelf en de cliënt te beschermen en de situatie beter te de-escaleren en te hanteren. De deskundigheidsbevordering omvat up-to-date informatie over het ontstaan en de effecten van dementie. Vandaaruit wordt het ontstaan van complex gedrag uitgelegd middels het crisismodel dat gaat van rustig gedrag via onrust naar fysieke agressie.
Vervolgens wordt interactief ingegaan op oorzaken van spanningsvol gedrag. Wat kun je doen om de spanning af te bouwen en wat werkt niet? De medewerkers gaan hiervoor met elkaar oefenen, waarbij beurtelings de rol van de cliënt wordt ingenomen. Op deze manier kan men ‘aan den lijve’ ervaren wat de effecten zijn van bepaald gedrag, en of hiermee aan de behoefte van de cliënt wordt voldaan. Middels feedback van de oefenpartner en de trainers worden concrete en praktische persoonlijke handvatten gegeven waarbij de eigen kwaliteiten worden benadrukt. Er is veel ruimte om persoonlijke ervaringen in te brengen en te delen.

Omgaan met Fysieke Agressie verpleegafdeling PG
Na deze training kun je de fysieke agressie van cliënten (met PG) op een veilige manier opvangen en de situatie beter controleren. Je weet wat je moet doen om jezelf en de cliënt beter te beschermen. Je bent vaardiger in het omgaan met bijten, knijpen, slaan, schoppen, omver werpen, dingen stukmaken, spugen en haren trekken. Verder leer je beter bij jezelf te blijven en stress te kanaliseren via de AAI-techniek.
Oefen je met de fasen van spanningsopbouw tot en met de fase van agitatie (Crisismodel). Integreer je de VLUM-kernprincipes ©, Veiligheid, Legaliteit, Uitvoerbaarheid en Menselijkheid in je werk. Oefen je scenario’s met je collega’s en ook strategieën voor als er geen hulp in de buurt is. Het accent van de training ligt op het humaan toepassen van strategieën en fysieke vaardigheden in noodsituaties. Deze training is ontwikkeld als aansluiting op de ABC-methodiek of andere opleidingstrajecten in de belevingsgerichte zorg.

Moeilijke Gesprekken
Na deze training weet je beter hoe je een moeilijk gesprek moet aangaan en lastige onderwerpen kunt bespreken. Je houdt focus en overzicht en tevens de verbinding met de cliënt werkbaar. De hulpvraag blijft helder en de grenzen van de hulp ook. Verder oefen je een aantal verschillende soorten moeilijke gesprekken zoals het feedbackgesprek, correctiegesprek en het slecht-nieuwsgesprek. Leer je beter om valkuilen te benoemen en ‘slecht nieuws’ te brengen op dusdanige wijze dat de cliënt het daadwerkelijk begrijpt en aanvaardt. Ervaar je jouw eigen grenzen beter en weet je hoe je constructief met je eigen spanning kunt omgaan. Het accent van de training ligt op het oefenen van vaardigheden, met name het oefenen van coachende gesprekstechnieken en het belichten van de balans tussen relatie en resultaat. Jouw ingebrachte persoonlijke leervragen dienen als leidraad.

Verbindende Communicatie
Verbindende Communicatie moedigt ons aan ons te richten op wat wij en de ander waarnemen, hoe we ons voelen, wat onze onderliggende behoeften zijn en wat ieder van ons graag zou willen. Het legt de nadruk op het communiceren van gevoelens en behoeftes: op dat wat ons wezenlijk raakt. Daarmee stelt Verbindende Communicatie je in staat om zowel in verbinding te zijn met jezelf als met de ander. Onze ervaring is dat er in die verbinding helderheid ontstaat en ruimte voor meer mededogen en compassie. Bij conflicten ligt een oplossing binnen handbereik die zowel de eigen behoeften vervult als die van de ander. In deze workshop leer je de gereedschappen van Verbindende Communicatie in te zetten tijdens gesprekken met cliënten, familieleden/mantelzorgers, zorgprofessionals, leidinggevenden en collega-vrijwilligers. Je vergroot hiermee inzicht in jouzelf en de ander door contact te maken met ieders diepere waarden en behoeftes. Zo ontstaat er meer helderheid over het nemen van de eigen verantwoordelijkheid en de grenzen daarvan. Je versterkt jouw vermogen om vanuit (schijnbaar) tegengestelde belangen te komen tot oplossingen waarin alle betrokkenen zich kunnen vinden. Als deelnemer ga je vooral zelf aan de slag met jouw eigen praktijksituaties.

Extramuraal Veilig op Weg
Na deze training weet je beter wat je onderweg bij calamiteiten kunt doen en bij de cliënt thuis als er sprake is van ongewenst gedrag. Je voelt je veiliger en krachtiger omdat je diverse strategieën kent en technieken geoefend hebt om jezelf te beschermen. Verder deel je samen met je collega’s jouw ervaringen van de buitendienst en breng je praktijksituaties in. Weet je hoe je jouw kracht en balans kunt versterken en tevens je angst kunt kanaliseren. Oefen je effectieve fysieke technieken van zacht naar stevig, aangepast aan de situatie. Leer je hoe je jouw kans om hulp te krijgen vergroot. Het accent van de training ligt op het oefenen van vaardigheden om je fysieke veiligheid te vergroten en jezelf te beschermen in noodsituaties.

Balietraining
Deze training-op-maat bestaat uit kringgesprekken, rollenspellen en het aanleren van eenvoudige gesprekstechnieken ook voor aan de telefoon. Hierbij wordt uitgegaan van praktijksituaties die door cursisten worden ingebracht. Of die op andere wijze actueel zijn.