Beweeg jij wel genoeg?

Beweeg jij wel genoeg?

“Jawel hoor”, horen wij regelmatig van onze cursisten. “Ik ren de hele dag mijn benen onder mijn lijf uit. Ik ben blij als ik ’s avonds eens zit”.

Begrijpen we best. Moe is moe. Er is echter wel een verschil tussen ‘moe maar voldaan’ en ‘moe want uitgeput’. Bij beide ben je misschien wel in beweging geweest, maar waarom voel je je bij de eerste goed, en bij de tweede slecht? Omdat het alles te maken heeft met stress.

In ons Stress-model, een van de pareltjes van onze training ‘Omgaan met Agressie’ leggen we uit hoe stress ontstaat. Dat is een reactie van ons oerbrein op een korte, mogelijk levensbedreigende situatie. Indertijd –zo’n 500.000 jaar geleden- moesten we ons leven dan redden door te vluchten of te vechten. Om dat effectief voor elkaar te krijgen maakte ons lichaam de hormonen adrenaline en cortisol aan, zodat we hard weg konden rennen of de tegenstander verslaan. Als dat was gelukt, konden we de spanning weer afbouwen, echter maar op één manier: via beweging. En zo werkt dat nu nog steeds. Bij hevige stress jagen die 2 hormonen nog steeds door ons lijf. Helaas hebben we tegenwoordig niet meer te maken met kortdurende maar met chronische stress. Adrenaline en cortisol blijven veel te lang in ons lichaam en onze hersenen aanwezig en hebben daardoor een beschadigende werking. Vooral omdat we tegenwoordig veel te weinig gezond bewegen. We bewegen wel, maar onder stressvolle omstandigheden. Dat bouwt de hormonen niet af, het versterkt ze juist. Op termijn werkt dat uitputting in de hand en allerlei chronische klachten zoals aan het bewegingsapparaat, onze organen, onze weerstand of het functioneren van onze hersenen. Kortom, op een gezonde manier bewegen helpt om klachten door stress te voorkomen of te verminderen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *